Det skjer noen ganger at en vielse er bestilt og når vi så skal innkalle til vielsessamtale er brudeparet forsvunnet. Vi sender sms, mail og ringer, men får ikke kontakt.

Dette er selvfølgelig veldig frustrerende for oss og skaper en hel del merarbeid. I tillegg har et brudepar tatt opp en plass (dato og klokkeslett) for et annet par som gjerne vil bli viet av oss. Vigslere mister også inntekt.

Jeg forstår godt at hvis det er samlivsbrudd så er kanskje ikke vigsler og den avlyste vielsen det første man tenker på, men man bør si ifra så fort det er mulig. Det verste man gjør er å ikke svare på våre henvendelser!

Heldigvis er ikke dette et stort problem, men jeg vil nevne dette allikevel. Vi har mange brudepar som står i kø og vi vil mye heller ha fokus på de enn å måtte drive detektivarbeid for å finne brudepar som ikke gidder å varsle.

Jeg ber om forståelse for at jeg skriver om dette og skal under her minne om hva som skjer fra vi mottar en søknad om vielse:

  • Brudepar har funnet en ledig dato på vår liste over vielser «Bryllupdatoer 2014» (feks)
  • Brudepar sender inn en søknad som dere finner på våre hjemmesider. «søknadskjema»
  • Søknad blir innvilget skriftlig på mail fra oss.
  • Brudepar betaler et depositum på kr 1000,- som en bekreftelse på at de ønsker oss som vigslere. Depositumet blir trukket fra regning med forfall vielsesdagen. Blir vielsen av ulike årsaker avlyst betales ikke depositum tilbake.
  • Skjer det endringer i forhold til tidspunkt, dato eller grunner til at vielsen blir avlyst må dette varsles så fort som mulig
  • Ca en måned før vielsesdagen – eller ved tidligere anledning – møtes vi til vielsessamtale.
  • Dere får et forslag til seremoni sammen med regning for vielse.
  • Vielsen MÅ VÆRE INNBETALT bryllupsdagen, hvis ikke annet er avtalt med vigsler. Vigsler kan nekte å komme til vielse hvis han/hun ikke har mottatt oppgjør! Ved slike tilfeller skal Kjell Morten varsles enten av brudepar eller vigsler/seremonimester.
  • Er det noe dere opplever som feil i fakturaen så sier dere bare fra til oss.

Vi i Unitarforbundet vil at det skal være høyt under taket hos oss. Vi er «snakkandes» til😉 Er det noe som helst problemer med regning, betaling, opplegg ellers, så sier dere fra til oss og vi kommer frem til en enighet. Vi opplever at dette er mye bedre enn at vielsen kanskje blir stående ubetalt og vi må bruke masse ekstra ressurser for å finne ut hvorfor det står ubetalt. Eller som skrevet om over at brudepar rett og slett forsvinner.

Vi opplever noen ganger at regninger ikke blir betalt – eller betales lenge etter at det skulle vært betalt. Jeg tenker at når brudepar velger oss som vigslere så vet de også hva dette vil koste og man må sette av penger og merke det av i sitt budsjett. Et tips er å sette av penger i budsjett til uforutsette utgifter.

Vi er et lite forbund så med litt velvilje fra alle parter så går dette kjempebra!